×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳ بهمن , ۱۴۰۰  .::.   برابر با : Sunday, 23 January , 2022  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فلاسفه و اثبات یگانگی خداوند متعال

اختصاصی ارجانیوز:

نویسنده : حجت الاسلام محمد فرضی پور

دلیل سومی که بر یگانگی خداوند متعال مطرح شده است، در لسان فلاسفه و متکلمین معروف است به برهان «ترکیب» و در حدیث امام صادق (علیه السلام) به برهان «فرجه»؛ این برهان فلسفی است و نیاز به دقت بیشتری دارد.

در این برهان به صورت مقدمه گفته می شود: خداوند متعال(واجب الوجود) بی نیاز مطلق است و به هیچ چیز و هیچ کسی نیاز ندارد. نتیجه این مقدمه این است که واجب الوجود نباید دارای اجزاء باشد، یعنی نباید مرکب باشد؛ چرا که اگر دارای اجزاء باشد هر جزئی برای کامل شدن و انجام امور، به جزء دیگر و کل(خدا) به اجزاء نیاز خواهد داشت.

حال باتوجه به این مطلب، اگر دو یا چند خدا در عالم وجود داشته باشد، همه آنها مرکب بوده و نمی توانند خدا باشند. زیرا اگر دو خدا موجود باشد، چون دو تا هستند قطعا یک وجه اشتراکی دارند و یک وجه تمایزی، چرا که اگر دو خدا کاملا مانند هم باشند و هیچ فرقی باهم نداشته باشند، دوئیت و مختلف بودن معنا ندارد و در واقع یکی هستند و ما توهم دو کرده ایم.

پس اگر دو یا چند خدا وجود داشته باشد، همه آنها باید با هم یک وجه اشتراکی داشته باشند و یک وجه تمایز و اختلافی، و این، یعنی این که هر خدا حداقل دو جز دارد یکی جز مشترک و یکی جز مختلف؛ پس هر خدا مرکب بوده و از اجزا تشکیل شده است، و در بالا گفته شد: خداوند متعال نباید مرکب باشد و دارای اجزاء؛ چون اگر اجزاء داشته باشد، به اجزاء خود نیاز پیدا می کند.

لذا با توجه به ادله فلسفی می توانیم بگوییم تنها یک خدا می تواند در عالم وجود داشته باشد و حتی فرض دو یا چند خدا در عالم فرض نادرستی است و با عقل و فطرت سازگاری ندارد.

بیان علمی:

دوگانگى، مستلزم ترکیب است؛ و مرکب بودن، مستلزم نیاز و احتیاج؛ و نیاز، با خداوندگارى سازگار نیست.

توضیح مطلب:

اگر مبدأ و خالق آفریده ها متعدد باشد و هر دو بى نیاز و واجب الوجود، باید بین آنها تمایزی وجود داشته باشد، زیرا دوگانگى بدون تمایز و جدا بودن امکان پذیر نیست، و اگر دوگانگى داشته باشند باید از یک جهت متشابه و از جهت دیگر متمایز باشند و لازمه آن مرکب بودن از جهات مختلف است و لازمه این ترکیب، نیاز به اجزاست و نیاز، با وجوب وجود سازگار نیست.

پس تنها فرض درست و ممکن این است که در عالم هستی یک واجب الوجود و خدا موجود است و فرض چند خدا باطل است و با ادله فلسفی سازگاری ندارد.

———————————–

برای مطالعه بیشتر به کتب زیر مراجعه فرمایید:
۱-نهایه الحکمه علامه طباطبایی(فصل ۱۲).
۲-آموزش عقاید آیت الله مصبح یزدی.
۳-کشف الراد علامه حلی(ابتدای مقصد ثالث).

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •