×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۵ تیر , ۱۳۹۹  .::.   برابر با : Sunday, 5 July , 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گستره علم الهی

اختصاصی ارجانیوز:

نویسنده : حجت الاسلام محمد فرضی پور

یکی از مهمترین صفات خداوند متعال علم و آگاهی او نسبت به خلق و تمام جزئیات است؛ متکلمین برای اثبات علم و شعور الهی به چند دلیل استناد کرده اند که ما در این جا به دو مورد از آنها اشاره می کنیم:

دلیل اول متکلمین:

افعال حکیمانه و یا محکم و متقن عبارت است از افعالى که روى نقشه‏ هاى دقیق و حساب شده طراحى شود و بر اساس پایه ‏هاى محکمى استوار باشد و مشتمل بر فوائد و خواص بی شمارى باشد. به طور مثال خانه ‏اى که انسان هاى بزرگ و عاقل می سازند، بر اساس حکمت است؛ یعنى طورى بنا می کنند که از حوادث عالم طبیعت نظیر باد، باران، سیل و امثال آن محفوظ باشد و به هنگام طوفان آسیبى به آن نرسد؛ امّا منزلى که کودکان در مقام بازى می سازند که غالبا از چوب و یا کاغذ و یا گل فراهم شده است، کارى عبث و غیر حکیمانه است و به اندک باد یا بارانى ویران می گردد و استحکامى ندارد. با حفظ این مقدمه استدلال این است که: خداوند، فاعل افعال متقن و محکم است، چرا که قطعا عالم هستی و دنیای پیرامون ما دارای احکام و نظمی خاص است؛ و هر کسى که این گونه باشد، قطعا عالم است؛ پس خداوند عالم است. لذا نظم و استحکام عالم در سالیان دراز، بهترین دلیل بر علم و شعور و درایت خداوند منان است.[۱]

دلیل دوم متکلیمن:

قاعده مهم و معروف «إنّ مفیض الکمال لا یکون فاقده». توضیح مطلب: هر گاه موجودی به موجود دیگر، صفتی را می بخشد و افاضه می کند، هرگز نمی تواند خودش فاقد آن صفت  کمال باشد؛ چرا که اگر خود او، آن صفت را نداشته باشد، نسبت به آن صفت فقیر است و نادار، پس چگونه می تواند به دیگری ببخشد؟ لذا هر گاه علت، موجودی را خلق کند، تمام کمالات آن موجود را دارد. حال که خداوند متعال انسان را آفریده و انسان دارای علم و شعور است، قطعا خداوند متعال نیز داری علم و شعور است به نحو اعلی و برتر. [۲]

———————–

پی‌نوشت
[۱]. تجرید الاعتقاد، ص ۱۹۲٫
[۲]. الإلهیات على هدى الکتاب و السنه و العقل، ج‏۱، ص ۱۱۱٫

  1. Θ∞Θ

    سلام آقای فرضی پور
    خسته نباشید؟

    آیا خدا علم به تمام اعداد طبیعی دارد؟
    اعداد طبیعی = {……….،۱،۲،۳،۴}

    ضمناً اگه این سوال ایجاد شبهه میکنه، تا زمانیکه پاسخ مناسبی پیدا نکردید،نشرش نکنید.
    مسئولیتش با خودتان

    • حجت الاسلام محمد فرضی پور

      با سلام مجدد. مشکل اینکه علم به اعداد داشته باشه چیه؟ بله خداوند متعال به اعداد علم دارد، علم او بینهایت است، اعداد هم بینهایت باشد؛ مشکلی پیش نمی یاد؛ اصلا باور کنید دنیا را بر اساس ریاضی خلق کرده است، آمدن باران و برف گتره ای و گزاف نیست، بلکه تدبیر میشود که مثلا چند قطره باران در کجا ببارد، این در احادیث هست.

  2. Θ∞Θ

    با سلام و عرض خداقوت

    در مورد اینکه عالم براساس ریاضیات خلق شده حرفی نیست، به نظرم درست است

    اینکه خدا بینهایت است، یعنی حد و حدود برای او قابل تصور نیست، به معنای بی همتایی او است(چون موجودی که همتا داشته باشه دارای حد است، موجود بی همتا خودش است و خودش، پس نمیشه اون رو در زمینه ای تصور کرد که حد داشته باشد)، نه به این معنا که خدا دارای چیزی قابل شمارش باشه که خدا قابل شمارش نیست(البته این برداشت بنده از بی حد بودن خداست) قابل شمارش بودن خودش نوعی محدودیت است.

    شما فرض را بر این بگذارید که تحقق بینهایت به معنای شمارشی محال باشد
    پس علم خدا را چطور باید درنظر بگیریم که از طرفی عالم به این اعداد ریاضی باشد
    و از طرف دیگه شامل این تناقض نشه؟

    اما برای رد فرض بنده شما اگه میتونید دلیل قانع کننده بیارید که:
    تحقق بینهایت موجود(بینهایت به معنای شمارشی) ممکن است.

    • حجت الاسلام محمد فرضی پور

      با سلام مجدد. ببینید دوست عزیز فرض شما باطل است، زیرا بینهایت در مقام تحقق و فرض بینهایت نیست، یعنی هر چه را شما در نظر بگیرید اگر تحقق خارجی پیدا کند، چون محدود میشود، نهایت پیدا میکند(البته به جز خدا که او حدی ندارد و خود او محدود کننده است) لذا فرض تحقق بینهایت معنا ندارد؛ ابنکه میگویند اعداد بینهایت هستند، به این معناست که هر عددی فرض شود، میتوان یکی به آن اضافه کرد؛ اما وقتی عدد را بنویسیم و بگوییم منظورمان فلان عدد است ولو خیلی بزرگ، باز محدود خواهد بود، لذا تحقق بینهایت اصلا فرض باطلی است؛ اینکه میگوییم علم خدا بینهایت است، به این معناست که هرگز جهلی در آن راه ندارد، یعنی هر چه که فرض شود خدا میداند و بالاتر از آن هم.

  3. Θ∞Θ

    فرض بنده هم این بود که : «تحقق بی نهایت محال است»!!!!!!

    نگفتم تحقق بینهایت ممکن است.

    به هر حال همان اعداد، اصلاً اعداد را بیخیال، فرض کنید بشر به بهشت برود و در بهشت زندگی ابدی داشته باشد
    خدا علم به تمام لحظات عمر او دارد، چون خدا آناً علم به همه لحظات او دارد، پس علم خدا در لحظه حال به بینهایت مسئله تعلق میگیرد، پس تحقق بینهایت به این معنا ممکن میشود(به تناقض رسیدیم)

    پس ناچار باید گفت که علم الهی، واحد است، قابل شمارش نیست، مانند ذات الهی.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •