×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مظاهر علم الهی در قرآن کریم

در قرآن کریم از «علم الهی» با عناوین مختلفی یاد شده است که همه آن موارد، گویای یک مطلب هستند و مظاهری از علم الهی محسوب می‌شوند. این مظاهر عبارتند از «لوح محفوظ، کتاب، کتاب مسطور، کتاب مبین، کتاب مکنون، کتاب حفیظ، کتاب مؤجّل، إمام مبین، أم الکتاب و لوح محو و إثبات».

قرآن در رابطه با لوح محفوظ می‌فرماید: «بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِیدٌ* فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ»[بروج-۲۱و۲۲] و در رابطه با کتاب می‌فرماید: «وَ قَضَیْنا إِلى‏ بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ».[اسراء-۴] و در رابطه با کتاب مسطور می‌فرماید: «وَ کِتابٍ مَسْطُورٍ* فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ».[طور-۲و۳] و در رابطه با کتاب مبین می‌فرماید: «وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی کِتابٍ مُبِینٍ».[انعام-۵۹] و در رابطه با کتاب مکنون می‌فرماید: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ* فِی کِتابٍ مَکْنُونٍ».[واقعه-۷۷و۷۸] و در رابطه با کتاب حفیظ می‌فرماید: «قَدْ عَلِمْنا ما تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَ عِنْدَنا کِتابٌ حَفِیظٌ».[ق-۴] و در رابطه با کتاب مؤجّل می‌فرماید: «وَ ما کانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ کِتاباً مُؤَجَّلًا».[آل عمران-۱۴۵] و در رابطه با إمام مبین می‌فرماید: «وَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ».[یس-۱۲] و در رابطه با أم الکتاب می‌فرماید: «وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ».[زخرف-۴] و در رابطه با لوح محو و إثبات می‌فرماید: «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ».[رعد-۳۹]. [۱]

در نتیجه: همه این موارد تعابیر مختلفی از علم خداوند متعال هستند که با الفاظ گوناگون بیان شده‌ است، ولی منظور از همه آن‌ها واحد است و بیان کننده‌ی علم و آگاهی خداوند متعال نسبت به امور است.

——————————————-

پی‌نوشت

[۱]. آیت الله سبحانی، الإلهیات على هدى الکتاب و السنه و العقل، ج‏۲، ص: ۲۰۰٫

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true