×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۶ تیر , ۱۳۹۹  .::.   برابر با : Monday, 6 July , 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معنای سرمدی بودن خداوند متعال

در برخی روایات، خداوند متعال با عنوان «سرمدی» توصیف شده است.[۱] این کلمه در واقع به معنای «ازلی و ابدی» است. «ازلی» بودن خداوند متعال، به این معناست که هیچ زمانی را نمی توان یافت که او موجود نبوده باشد، یعنی همیشه بوده است؛ به تعبیر بهتر و علمی خداوند متعال هرگز مسبوق به عدم نیست. «ابدی» هم به این معناست که او همیشه خواهد بود، هرگز نمی توان تصور کرد که خداوند متعال از بین رود یا بمیرد، به تعبیر دیگر هرگز نابود نمی شود.

قرآن کریم نیز در این رابطه می فرماید: «وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ».[۲] امام صادق(علیه‌السلام) نیز در این رابطه فرمودند: «خداوند تبارک و تعالی بود و چیزی هم همراه او نبود، نوری است که هیچ تاریکی در آن راه ندارد، صادق است و هیچ کذبی در او راه ندارد، عالم است و هیچ جهلی در او راه ندارد، زنده است و هیچ مرگی در آن راه ندارد، امروز هم، چنین است و هرگز از بین نمی رود».[۳]

اما دلیل این مطلب چیست؟ دلیل فلسفی آن این است که چون وجود، ذاتی خداوند متعال است، هرگز از او جدا نمی‌شود؛ چرا که اوصاف ذاتی، یعنی اوصافی که هرگز از موجود قابل انفکاک نیست. در مقابل ذاتی «عرضی» است، عرضی یعنی آن صفتی که می توان آن را از موجود جدا کرد؛ به عنوان مثال شیرینی برای آب عرضی است، چرا که می توان شیرینی را از آب جدا کرد و آب شیرین نباشد؛ اما شیرینی برای شکر ذاتی است، چرا که نمی توان شکری را تصور کرد که شیرین نباشد.

وجود و هستی نیز برای خداوند متعال ذاتی است، چرا که او واجب الوجود و قائم به نفس است؛ حال که وجود ذاتی اوست، هرگز از او جدا نمی شود، پس همیشه دارای وجود بوده و خواهد بود. یعنی هرگز نمی توان تصور کرد که وجود نداشته باشد یا از بین رود، چرا که در این صورت، وجود، دیگر ذاتی او نبوده و صفتی عرضی محسوب می شود. پس چون وجود ذاتی اوست، هرگز قابل انفکاک و جدایی نیست. در نتیجه: همیشه بوده و خواهد بود، یعنی ازلی و ابدی است و این همان «سرمدیت» است.[۴]

—————————————-

پی نوشت :
[۱]. بحارالأنوار، ج ۹۹، ص ۱۱۵٫
[۲]. قصص/ ۸۸٫
[۳]. «إنّ اللّه تبارک و تعالى کان و لا شی‏ء غیره، نورا لا ظلام فیه، و صادقا لا کذب فیه، و عالما لا جهل فیه، و حیّا لا موت فیه، و کذلک هو الیوم و کذلک لا یزال أبدا». (توحید الصدوق، ص ۱۴۱).
[۴]. الإلهیات على هدى الکتاب و السنه و العقل، ج‏۱، ص: ۱۸۴ .

  1. امید

    احسنت و خدا قوت حاج آقا عزیز و بروز
    ممنون از سایت خوب ارجانیوز که آدماش هم مثل خودش خوبند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •