×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
خدای وهابیت، خدایی مجسم و دارای شکل و قیافه

«وهابیت» در واقع فرقه‌ای نو بنیاد و نو ظهور است که در صده‌های اخیر خود را مطرح کرده و دارای اعتقاداتی خاص می‌باشد که در هیچ یک از فرق اسلامی سابقه نداشته است؛ آنان در حقیقت مشرکانی بی‌شرم هستند که خود را ترویج دهنده‌ی توحید ناب اسلامی معرفی کرده و هر کس که با اعتقادات نادرست آنان مخالفت کند، اعم از شیعه و سنی را مشرک پنداشته و مهدور الدم دانسته و قتل او را واجب می‌دانند.

در مورد اعتقاد این گروه به خداوند متعال باید گفت: این فرقه ضاله دارای اعتقادی عجیب و نادرست نسبت به خداوند تبارک و تعالی می‌باشد که در میان برادران اهل سنت بی‌سابقه بوده و به هیچ وجه قابل توجیه و پذیرش نیست. و می‌توان گفت: تاکنون هیچ مسلمانی به ساحت مقدس خداوند متعال چنین جسارتی نکرده است. آنان خداوند متعال را دارای جسم می‌دانند و کاملا جسمانی راجع به حضرت حق فکر می‌کنند.

«ابن تیمیه» بنیان‌گذار فکری وهابیت می‌گوید: خدا هر شب هر طور که بخواهد به آسمان دنیا فرود مى‌آید، و مى‌گوید: آیا کسى هست که من‌را بخواند و من اجابتش کنم و طالب مغفرتى هست که او را ببخشم … خدا این کار را تا طلوع فجر انجام  می‌دهد؛ پس از نقل این مطلب می‌نویسد: «فَمَنْ أنْکَرَ النُّزُولُ أوْ تَأوَّلَ فَهُوَ مُبْتَدِعٌ ضَالٌّ: هر کس فرود آمدن خدا به آسمان دنیا را انکار یا توجیه کند بدعت‌گذار و گم‌راه است.[۱]

«ابن بطوطه» نیز در سفرنامه خود مى‌نویسد: «ابن تیمیّه» درمسجد جامع دمشق که من حضور داشتم، بر بالاى منبر رفت و گفت: «إنَّ اللّهَ ینزلُ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْیَا کَنُزُولِی هَذَا: خداوند به آسمان دنیا فرود مى‌آید، هم‌چنان که من از پلّه این منبر فرود مى‌آیم» سپس یک پلّه پایین آمد. «ابن الزهراء» از فقهای مالکى به او اعتراض کرد، و اظهارات وى را به اطلاع ملک ناصر رساند، وى دستور داد تا او را زندانى کردند.[۲]

«ابن قیم» شاگرد ابن تیمیه نیز در این باره مى‌نویسد: «إنَّ اللّهَ یَجْلِسُ عَلَى الْعَرْشِ، وَ یَجْلِسُ بِجَنْبِهِ سَیّدنَا مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) وَ هَذَا هُوَ الْمَقَامُ الْمَحْمُودِ: خداوند بر روى عرش مى‌نشیند و رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نیز در کنار او می‌نشیند، و این همان مقام محمود و شایسته‌اى است که قرآن وعده داده است».[۳]

«ابوبکر بن عربی» از بزرگان وهابیت ذیل آیه شریفه: «اَلرَّحْمَنُِ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَی»(طه/ ۲۰) می‌نویسد: گویند خداوند بر عرش نشسته و به آن متصل است اما خداوند چهار انگشت بزرگ‌تر از عرش است، چون سزاوار نیست خداوند از تختش کوچک‌تر باشد؛ زیرا او بزرگ است و هیچ چیز مثل او نیست.[۴] هم‌چنین می‌گوید: فردى که مورد وثوق من بود نقل کرد که «ابو یعلى» -امام و پیشواى ابن تیمیه- می‌گوید: برای خدا هر عضوى را جز ریش و عورت اثبات خواهم کرد.[۵]

در زمان کنونی نیز همین مطلب، اعتقاد مسلم وهابیّت است؛ هیأت عالى افتاى سعودى که فتواهای وهابیت را اعلام می‌کند در فتوایی عجیب اعلام کرد: «هر کس معتقد باشد که خداوند همه جا هست، قائل به حلول و دخول خداوند در درون عالم شده، باید به چنین فردى با دلیل ثابت کرد که خداوند بر بالاى عرش قرار دارد، و خارج از جهان مى‌باشد، و اگر نپذیرفت او کافر و مرتدّ و خارج از اسلام است».[۶]

این در حالی است که اگر به روایات وارد شده از ائمه اطهار (علیهم السلام) در باب رویت خداوند متعال، رجوع کنیم خواهیم دید حضرات معصومین(علیهم الیلام) به شدت دیدن خدا با چشم را نفی کرده‌اند و آن‌را ممتنع شمرده‌ و بیان کرده‌اند ما هرگز نمی‌توانیم خدا را ببینیم.[۷]

————————————————–

پی‌نوشت
[۲]. مجموعه الرسائل الکبرى، رساله یازدهم: ۴۵۱٫
[۲]. رحله ابن بطوطه، ص  ۱۱۳٫
[۳]. بدائع الفوائد، ج ۴، ص ۳۹٫
[۴]. العواصم من القواصم، ص ۲۰۹٫
[۵]. العواصم من القواصم: ۲۱۰، الطبعه الحدیثه: ۲/۲۸۳، دفع شبه التشبیه بأکف التنزیه لابن الجوزی، ص۱۳۰ (الهامش).
[۶]. فتاوى اللجنه الدائمه للبحوث العلمیّه والإفتاء، ص ۳/۲۱۶ ـ ۲۱۸٫
[۷]. رجوع شود به کتاب توحید صدوق، باب رویت خداوند متعال.

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true