×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۶ اسفند , ۱۳۹۸  .::.   برابر با : Tuesday, 25 February , 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عدالت خداوند چگونه اجرا می‌شود؟

اختصاصی ارجانیوز

نویسنده: حجت الاسلام محمد فرضی پور

برای اثبات عقلی جهان آخرت دو دلیل مهم وجود دارد ما در این پست به دلیل دوم می‌پردازیم:

برهان عدالت:
انسان‌ها در برخورد با انبیاء و سفیران الهی دو دسته شدند؛ عده‌ای سخن آنان را پذیرفته و راه بندگی و اطاعت خداوند متعال را در پیش گرفتند و عده‌ای دیگر، راه تمرد و طغیان را در پیش گرفته و عاصی شدند و فرامین الهی را زیر پا نهادند؛ بر این اساس عقل بشری حکم می‌کند این دو دسته با هم مساوی نباشند و مقتضای عدالت این است که به دسته اول پاداش داده شود و به دسته دوم عذاب. لذا برخورد یکسان با این دو دسته هرگز عادلانه نیست، درست مانند معلمی می‌ماند که به همه دانش‌آموزان یک نمره بدهد، در حالی‌که برخی از آنان به سختی تلاش کرده‌اند و درس را خوانده‌اند و برخی دیگر اهمیتی نداده و درست نخوانده‌اند.

از طرفی می‌بینیم بسیاری از انسان‌های عاصی و طغیان‌گر در دنیا مانند مومنین زندگی می‌کنند و هیچ عذابی برای آن‌ها وجود ندارد، بلکه بسیاری از آن‌ها در دنیا دارای یک زندگی عالی و مفرّح هستند، لذا عدالت در مورد آنان قطعاً اجرا نمی‌شود؛ حال سوال این است که اگر خداوند متعال عادل است، پس باید در سرایی دیگر بین آن‌ها فرق گذاشته و به یک دسته پاداش دهد و یک دسته را به مورد عذاب قرار دهد.

هم‌چنین در مورد برخی انسان‌ها اصلاً دنیا ظرفیت اجرای عدالت را ندارد، مثلاً کسی که در راه خدا شهید می‌شود، هرگز نمی‌توان به او پاداش داد، زیرا او از دنیا رفته است؛ یا این‌که مثلاً در مورد شخصی که ۱۰۰ نفر را به قتل رسانده است، تنها می‌توان یک بار او را قصاص کرد و حق ۹۹ نفر دیگر از بین می‌رود، لذا عقل حکم می‌کند، باید جای دیگری باشد که خداوند متعال عدالت خود را به اجرا بگذارد و به مومنین پاداش داده و مجرمان را نیز مورد عذاب قرار دهد.

در نتیجه: خداوند متعال عادل است و قطعاً عدالت خود را عملی خواهد کرد، زیرا در غیر این‌صورت ظالم خواهد بود؛ از طرفی در این دنیا به هیچ وجه بین مؤمنین و کفار فاصله‌ای نیست و همه به صورت مساوی از مواهب الهی بهره‌مند هستند، بلکه می‌توان گفت در برخی موارد دنیا اصلاً ظرفیت اجرای عدالت را ندارد؛ بنابراین باید سرای دیگری باشد که در آن، خداوند متعال هم بین مجرمین و مؤمنین تمییز دهد و هم ظرفیت اجرای عدالت الهی را داشته باشد. پس عقل حکم می‌کند باید جهان آخرتی باشد.

برهان عدالت در قرآن کریم:
۱)
« أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ (ص- ۲۸): آیا کسانى را که ایمان آورده‌‏اند و عمل صالح انجام داده‌‏اند هم‌چون مفسدان در زمین قرار دهیم، یا پرهیزگاران را هم‌چون فاجران».
۲) «هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِیرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُماتُ وَ النُّورُ (رعد- ۱۶): آیا نابینا و بینا یکسان است؟ یا ظلمت‌ها و نور برابرند».

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •