×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ مهر , ۱۳۹۹  .::.   برابر با : Tuesday, 22 September , 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیا عالم برزخ وجود دارد؟

اختصاصی ارجانیوز

نویسنده: حجت الاسلام محمد فرضی پور

از آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم‎السلام به روشنی بر می‌آید که انسان پس از مرگ مستقیماً و بلافاصله وارد عالم قیامت و بهشت و جهنم اصلی نمی‌شود، زیرا فرا رسیدن قیامت، اولاً: با یک سلسله انقلاب‌ها و دگرگونی‌های کلی در همه موجودات زمینی و آسمانی همراه است؛ ثانیاً: در آن روز، همه انسان‌ها از اولین تا آخرین جمع خواهند شد.

هم‌چنین آن‌چه از متون دینی قابل استفاده است، این است که انسان با مرگ در خاموشی و بی‌حسی هم به سر نخواهد برد، بلکه دارای حس و شعور بوده و از چیزهایی لذت یا رنج خواهد برد.

از این آیات و روایات فهمیده می‌شود که انسان، پس از مرگ و تا روز قیامت، در مکانی به نام «برزخ» قرار خواهد گرفت؛ بنابراین دومین عالمی که انسان تجربه کرده و در آن زندگی می‌کند، برزخ است. قرآن کریم به صراحت به وجود چنین عالمی تصریح می‌کند و می‌فرماید: «مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ (مومنون-۱۰۰) پشت سر آن‌ها برزخى است تا روزى که برانگیخته می‌شوند».

هم‌چنین از این آیات استفاده می‌شود، در این عالم که تنها روح آدمی وجود دارد، انسان دارای شعور است و مورد سوال و جواب قرار گرفته و با توجه به اعمال او، در نعمت و راحتی یا در عذاب و سختی خواهد بود. قرآن در این رابطه می‌فرماید زمانی‌که مومنین وارد برزخ می‌شوند، ملائکه خطاب به آنان می‌گویند: «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَهُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّهَ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (نحل-۳۲): همان‌ها که فرشتگان (قبض ارواح) روحشان را می‌گیرند، در حالی‌که پاک و پاکیزه‏‌اند؛ به آن‌ها می‌گویند سلام بر شما باد، وارد بهشت شوید به خاطر اعمالى که انجام می‌دادید».

در این آیه صحبت از بهشت برزخی است. هم‌چنین راجع به شهیدان می‌فرماید: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ، فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ(آل عمران-۱۶۹-۱۷۰): هرگز گمان مبر آن‌ها که در راه خدا کشته شده‏‌اند مردگانند، بلکه آن‌ها زنده‏‌اند و نزد پروردگارشان روزى داده می‌شوند. آن‌ها به خاطر نعمت‌هاى فراوانى که خداوند از فضل خود به آن‌ها بخشیده است خوشحال‌اند».

راجع به گنه‌کاران آل فرعون نیز می‌فرماید: «وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ، النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَهُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (غافر-۴۶): و عذاب‌هاى شدید بر آل فرعون نازل گردید، عذاب آن‌ها آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه می‌شوند، و روزى که قیامت بر پا ‏شود، دستور مى‏‌دهد آل فرعون را در سخت‏‌ترین عذاب‌ها وارد کنید».

در نتیجه: این آیات به روشنی می‌رسانند که بعد از مرگ و قبل از برپایی قیامت، حیات انسان ادامه دارد و او با توجه به اعمالش، در نعمت یا در عذاب خواهد بود و این عذاب و پاداش غیر از عذاب و پاداش قیامت و بهشت و جهنم اصلی است؛ این سرا در متون دینی با عنوان «عالم برزخ» شناخته می‌شود.[۱]

———————————————-

پی‌نوشت
[۱]. علی ربانی گلپایگانی، عقاید استدالالی، ج۲، ص ۲۳۹٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •