×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۶ خرداد , ۱۳۹۹  .::.   برابر با : Friday, 5 June , 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جنازه او بعد از گذشت هزار سال هم‌چنان سالم و تازه مانده بود!

اختصاصی ارجانیوز

نویسنده: حجه الاسلام محمد فرضی پور

شیخ صدوق (محمد بن على بن حسین بن موسى بن بابویه قمى) از بزرگ‌ترین و کم‌نظیرترین علماى اسلام بود. وی صاحب کتاب شریف «مَن‌لایَحضُرُه‌الفَقیه» یکى از کتب اربعه شیعه است و قریب به‏ سیصد جلد کتاب دیگر هم نوشته است.

او به دعاى امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) متولد شد؛ چون پدرش فرزند نداشت، از وجود نازنین حضرت ولی عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) تقاضاى فرزند کرد و حضرت به او وعده دو پسر دادند، یکى محمد که بزرگ‌تر بود و دیگرى حسین؛ که هر دو، از علماء بزرگ بودند.

شیخ صدوق در سال ۳۸۱ (ه.ق) رحلت کرد و او را در رى دفن کردند. وی هم‌اکنون در جنوب تهران، و در مسیر رفتن به حرم عبدالعظیم حسنى (رحمه‌الله‌علیه) مدفون است.

آیت الله سید حسین حسینی تهرانی(رحمه‌الله‌علیه) نقل می‌کند: در زمان فتح‌على شاه قاجار که باران شدت پیدا می‌کند در قبر شیخ صدوق، شکافى ایجاد می‌شود؛ افرادى که براى تعمیر قبر به آن‌جا می‌روند، با کمال تعجب می‌بینند در آن‌جا سردابى وجود دارد و در سرداب انگار شخصی خوابیده است، زیرا بدن او کاملا سالم است.

خبر به گوش فتح‌على شاه می‌رسد، او با جماعتى از علماء و اعیان حرکت می‌کند و می‌خواهد خودش داخل سرداب شده و جنازه شیخ صدوق را ببیند، بزرگان مانع می‌شوند و می‌گویند: شما نروید، دیگران بروند و براى شما خبر بیاورند.

فتح‌على شاه خودش وارد نمی‌شود، یکى پس از دیگرى علماء و اعیان داخل می‌شوند و خبر می‌آورند و أخبار همه متفقاً این است که یک آقایى آن‌جا خوابیده است، کفن داشته است، ولى کفنش ریخته و بدنش عریان شده، فقط بر روى عورت او به شکل ساترى، عنکبوت تار تنیده است، چیزى مثل طناب به دور بدن او پیچیده شده و گویا از همان ریسمان‏‌هایى است که دور کفن روى بدن می‌پیچیدند. این بدن بلند قامت و بسیار زیباست، محاسن، دست‌ها و کف پاهایش حنایى است و روی ناخنش رنگ زرد است.

این واقعه در سال ۱۲۳۸ (ه.ق) اتفاق افتاده است یعنى ۱۵۸ سال قبل، فتح‌على شاه دستور می‌دهد آن سوراخ را بگیرند، و این قبه و بارگاه فعلى را بر مزار او بنا کنند.

این مطالب را از «روضاتُ الجنّات» خوانسارى و «تنقیحُ المَقال» مامَقانى و «قصص العلماء» تنکابنى و «فوائد الرضویه» قمى نقل کردیم.

—————————-
پی‌نوشت
[۱]. معاد شناسى، ج‏۳، ص ۱۹۵٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •