×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
شاهدان اعمال در روز قیامت

اختصاصی ارجانیوز
نویسنده: حجه الاسلام محمد فرضی پور

از آیات قرآن استفاده می‌شود که چند دسته از افراد، گواهان روز قیامت خواهند بود؛ آنان شاهدانی هستند که در دنیا ناظر اعمال آدمی هستند و در آخرت نیز به نفع او یا بر علیه او، شهادت خواهند داد؛ این شاهدان و گواهان عبارتند از:

۱) خداوند متعال: نخستین شاهد بر کردارهای انسان، خداوند متعال است که چیزی بر او مخفی نماند؛ قرآن در این باره می‌فرماید: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلى‏ ما تَعْمَلُونَ [آل عمران-۹۸]: بگو اى اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر می‌ورزید با آن‌که خدا گواه بر اعمال شماست». هم‌چنین در آیه‌ای دیگر فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ [حج-۱۷]: خداوند در میان آن‌ها روز قیامت داورى می‌کند و حق را از باطل جدا می‌سازد، خداوند بر هر چیز گواه است (و از همه چیز آگاه)».

۲) پیامبران الهی: قرآن به روشنی یادآور می‌شود که در روز قیامت پیامبر هر امّت، شاهد اعمال امّت خویش بوده و روز قیامت نیز گواه بر آنان است. قرآن در این باره می‌فرماید: «فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِیداً [نساء-۴۱]: حال آن‌ها چگونه است، آن روز که براى هر امتى گواهى بر اعمالشان می‌طلبیم و تو را گواه بر آنان قرار خواهیم داد». هم‌چنین در آیه‌ی دیگری فرمود: «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً [نساء-۱۵۹]: و هیچ‌یک از اهل کتاب نیست، مگر این‌که به او قبل از مرگش ایمان می‌آورد؛ و حضرت عیسی(علیه‌السلام) روز قیامت گواه بر آن‌ها خواهد بود».

۳) فرشتگان الهی: گواهان دیگر، فرشتگانی هستند که همیشه همراه انسان بوده و در همه حال ناظر و نویسنده اعمال او هستند و در قیامت نیز با همان فرشتگان وارد محشر می‌شود؛ قرآن در این باره می‌فرماید: «وَ جاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِیدٌ… وَ قالَ قَرِینُهُ هذا ما لَدَیَّ عَتِیدٌ [ق ۲۱ – ۲۳]: و هر انسانى وارد محشر می‌گردد در حالی‌که همراه او سوق دهنده و گواهى است…. فرشته هم‌نشین او می‌گوید این نامه اعمال او است که نزد من حاضر و آماده است».

۴) ائمه اطهار(علیهم‌السلام): قرآن می‌فرماید امّت اسلامی بر امّت‌های دیگر شاهد و گواه است؛ این‌جا قطعاً منظور کل امّت اسلامی نیست و برخی از آن مدّ نظر بوده چرا که همه مسلمانان لیاقت این شهادت را ندارند، پس بعض امّت و عده‌ی قلیلی مدّ نظر بوده است؛ قرآن در این رابطه می‌فرماید: « وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً [بقره-۱۴۳]: همان‌گونه شما را نیز امت میانه‏‌اى قرار دادیم (که در حد اعتدال که میان افراط و تفریط هستید) تا گواه بر مردم باشید و پیامبر هم گواه بر شما». اگر به روایاتی که ذیل این آیه آمده رجوع کنیم، اهلبیت(علیهم‌السلام) فرموده‌اند: منظور از این آیه ما هستیم، یعنی منظور ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است.[۱]

۵) زمین و مکان انجام عمل: یکی دیگر از گواهان روز قیامت مکانی است که در آن عمل انجام می‌شود؛ قرآن در این رابطه می‌فرماید: «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها، بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحى‏ لَها [زلزال- ۴و۵]: در آن روز زمین تمام خبرهاى خود را بازگو می‌کند، چرا که پروردگارت به او وحى کرده است». هم‌چنین در روایتی نقل شده است امام صادق(علیه‌السلام) در پاسخ پرسش کسی که سوال کرد: آیا نمازهای نافله را در یک جا انجام دهد یا در جاه‌های مختلف؟ فرمودند: «در جاه‌های مختلف، تا همه این مکان‌ها در روز رستاخیز به نفع تو گواهی دهند».[۲]

۶) اعضا و جوارح آدمی: از شگفتی‌های روز رستاخیز این است که اعضا و جوارح مجرم بر گناه او گواهی می‌دهند و با این گواهی، دیگر جای هیچ شک و تردیدی برای خود مجرم باقی نمی‌ماند. قرآن در این رابطه می‌فرماید: «یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ [نور-۲۴]: روزی که زبان‌ها و دست‌ها و پاهایشان بر ضد آن‌ها به اعمالى که مرتکب می‌شدند گواهى می‌دهد». هم‌چنین در آیه‌ی دیگری فرمود: «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى‏ أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ [یس-۶۵]: امروز بر دهان آن‌ها مهر می‌زنیم، و دست‌هایشان با ما سخن می‌گوید و پاهایشان کارهایى را که انجام می‌دادند، شهادت می‌دهد».[۳]

 در نتیجه: از قرآن و روایات استفاده می‌شود، در روز قیامت و در دادگاه عدل الهی، شش نفر بر اعمال آدمی گواهی خواهند داد و جای هیچ عذر و بهانه‌ای برای انسان باقی نخواهد ماند؛ آن شش دسته عبارتند از: ۱٫ خداوند متعال؛ ۲٫ پیامبران الهی؛ ۳٫ فرشتگان الهی؛ ۴٫ ائمه اطهار(علیهم‌السلام)؛ ۵٫ زمین؛ ۶٫ اعضا و جوارح انسان.

————————————————————–

پی‌نوشت
[۱]. کافی، ج۱، ۱۴۶٫
[۲]. بحار الانوار، ج۷، باب ۱۶، حدیث ۱۵٫
[۳]. بر گرفته از کتاب عقاید استدلالی، علی ربانی گلپایگانی، ج۲، ص۲۷۴-۲۹۰٫

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true