×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۲ آذر , ۱۳۹۸  .::.   برابر با : Friday, 13 December , 2019  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روز قیامت، زمین هم شهادت می‌دهد

اختصاصی ارجانیوز
نویسنده: حجه الاسلام محمد فرضی پور

یکی از اموری که در روز قیامت اتّفاق می‌افتد و شکی در آن نیست و از مسلمات قرآن و شریعت اسلام است، گواهی دادن شاهدان به اذن خداوند متعال بر اعمال آدمی است؛ شاهدانی که با مشاهده اعمال انسان‌ها در دنیا، روز قیامت یا به نفع او شهادت می‌دهند یا بر ضرر او. طبق آیات قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم‌السلام) یکی از این شاهدان روز قیامت که اعمال آدمی را ثبت و ضبط می‌کند، خودِ «زمین» است.

قرآن در این رابطه می‌فرماید: «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها* وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها* وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها* یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها *بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحى‏ لَها* یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِیُرَوْا أَعْمالَهُم [زلزال۶-۱] هنگامی‌که زمین به شدت، به لرزه در آید و زمین بارهاى سنگینش را خارج سازد و انسان می‌گوید زمین را چه شده است(که این‌گونه می‌لرزد)؟ در آن روز زمین تمام خبرهاى خود را بازگو می‌کند. چرا که پروردگارت به او وحى کرده است؛ در آن روز، مردم به صورت گروه‏‌هاى مختلف از قبرها خارج می‌شوند تا اعمالشان به آن‌ها نشان داده شود».

در آیه اول از زمین لرزه صحبت شده و در آیه دوم از خارج شدن چیزهایی از زمین؛ «اثقال» جمع «ثقل» است یعنى متاع و اثاثیه منزل؛ این‌جا به این معناست که آن‌چه در شکم زمین است از آن اشیایى که خارج از ماهیت آن‌ است، آن‌ها را بیرون می‌ریزد و زمین پاک و خالص می‌گردد. در آن روز، زمین از وقایع و سرگذشت انسان‌هایی که روی آن زندگی کرده‌اند که سخن می‌گوید، آن‌چه بر زمین از وقایع و حوادث اتفاق افتاده همه را بیان می‌کند.

این کار نیز به این علت  است که خداوند متعال به زمین وحى کرده است آن‌چه در روی آن اتفاق می‌افتد را حفظ کند، براى آن‌که به انسان‌ها اعمالشان را نشان دهد و آنان بنگرند که چه کرده‏‌اند.

«أَشْتاتاً» یعنى فرقه فرقه و دسته دسته، مؤمنین با مؤمنین؛ کافرین با کافرین. افرادى که داراى مکتب‏‌ها هستند و أحزاب دارند، قبایل خاصى دارند، همه به صورت صف و گروه‌هاى متشکّل و مختلف، با یکدیگر از زمین خارج می‌شوند و با همدیگر اجتماعات و تشکیلاتى را ایجاد می‌کنند، براى آن‌که اعمالشان به آن‌ها نمایانده شود و از کردار و رفتار و پندارهاى خود مطلع گردند.

حال سوال این است که این سخن گفتن و بیان کردن حوادث چگونه است؟
واضح است که سخن گفتن زمین، مانند انسان با زبان معمولی نیست، که زبانی داشته باشند و تکلم کند؛ زیرا زمین که زبان گوشتی مانند زبان انسان ندارد، هم‌چنین درست نیست بگوییم که خداوند متعال در زمین صوت ایجاد می‌کند، زیرا در این‌صورت، آن صوت از حوادث و وقایع حاصله خبر می‌دهد و آن صوت، صوت زمین نخواهد بود و صحیح نیست که بگوییم: زمین سخن گفت.[۱] بنابراین سخن گفتن زمین، به معنای ارائه دادن و نشان دادن آن وقایعى است که در خود ظبط کرده است به طریقى متناسب با وجود خودش با همان شعور و ادراکى که داراست.

«بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحى‏ لَها» یعنى دائماً پروردگار به زمین چنین نیرویى می‌دهد که می‌تواند آن وقایعى را که در خود گرفته و حفظ و نگه‌دارى کرده و به عنوان واردات ثبت و ضبط کرده است و بدون هیچ تغییر و تبدلى مصون و محفوظ داشته است؛ همه را ارائه کرده و در محکمه عدل خداوند متعال، نشان ‌دهد؛ همه اعمال و رفتار آدمی در طول عمرش را در جلو دیدگان صاحبش و افرادى که خدا بخواهد، قرار می‌دهد.

در ادامه می‌فرماید: «یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِیُرَوْا أَعْمالَهُم» مردم از زمین بیرون می‌آیند تا اعمالشان به آن‌ها نشان داده شود؛ از این آیه برداشت می‌شود که «سخن گفتن زمین» به معنای نشان دادن آن‌ است؛ به انسان گفته می‌شود: اعمالت را بنگر، پس تمام اعمالى که از انسان سر می‌زند، در عالم کون و هستى ثابت است و از بین نمی‌رود. غایه‌الامر از دیدگان انسان مخفى است، امّا در روز قیامت پرونده هر کس را به دست خود او می‌دهند و می‌گویند اعمال خودت را تماشا کن، همه خوبی‌ها و بدی‌ها را ثبت کرده‌اند.

از این آیات، به خوبى استفاده می‌شود که در هر نقطه از این زمین پهناور، هر عملی انجام شود و هر حادثه‌ای که به وقوع بپیوندد، آن اتفاق، توسط خود زمین ثبت و ضبط شده و در روز قیامت به انسان نشان داده خواهد شد.
روایات بسیاری از معصومین(علیهم‌السلام) نیز به این موضوع اشاره دارند و فرموده‌اند: هر جا نماز بخوانید، آن مکان، گواهى می‌دهد. هر کجا زیارت می‌کنید، شهادت می‌دهد. حج می‌نمایید، شهادت می‌دهد. زمین عَرَفات و مَشعر و مِنا در روز قیامت از وقوف شما، بیتوته شما، قربانى و رَمِى شما شهادت می‌دهند، کوه صفا و مَروه شهادت می‌دهند، مکانى که در آن، سعى می‌کنید، جایى که گرداگرد کعبه طواف می‌کنید، همه داراى روحند و داراى نور و حیات و شعور و همه گواهند و شاهد.

این روایات به اندازه‏‌اى زیاد است که قابل احصاء نیست، لیکن در باب واحدى جمع‌آورى نشده است، بلکه در میان ابواب فقه و زیارات و ادعیه و قرآن پخش شده است.[۲]

به عنوان نمونه به دو مورد از این روایات اشاره می‌کنیم:
۱) پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «آیا می‌دانید منظور از اخبار زمین در این‌جا چیست؟ گفتند: خدا و پیغمبرش آگاه‌تراند. حضرت فرمود: «منظور از خبر دادن زمین این است که اعمال هر مرد و زنى را که بر روى زمین انجام داده‌‏اند خبر می‌دهد، می‌گوید: فلان شخص در فلان روز، فلان کار را انجام داد، این است خبر دادن زمین». [۳]

۲) امام صادق(علیه‌السلام) نیز در حدیثی فرمودند: «در قسمت‌هاى مختلف مسجد نماز بخوانید، زیرا هر قطعه از زمین در قیامت براى کسى که روى آن نماز خوانده گواهى می‌دهد».[۴]

—————————————
پی‌نوشت
[۱]. معاد شناسى، ج‏۷، ص ۲۶۷٫
[۲]. همان، ص ۲۷۲٫
[۳]. بحار الانوار، ج۷، ص ۹۷٫
[۴]. وسائل الشیعه، ج۵، ص۱۸۸٫

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •