×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
تمام اعمالمان را خواهیم دید

اختصاصی ارجانیوز
نویسنده: حجه الاسلام محمد فرضی پور

یکی از مسلمات دین مبین اسلام و تمام ادیان الهی، حساب‌رسی و بازخواست خداوند متعال از بندگان خود است؛‏ خداوند متعال بدون شک در روز قیامت تمام انسان‌ها را مورد مواخذه قرار داده و به اعمال آن‌ها رسیدگی خواهد کرد؛ قرآن کریم در آیات متعددی به این مساله پرداخته و آن‌را شرح داده و در آیات بسیاری از نامه یا کتاب اعمال صحبت می‌کند، حال جای این سوال وجود دارد که کیفیت این کتاب یا نامه چگونه است؟

قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «اما کسى که نامه اعمالش به دست راست او داده می‌شود (از فرط خوش‌حالى و مباهات) فریاد می‌زند که (اى اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگیرید و بخوانید، من یقین داشتم که (قیامتى در کار است و) به حساب اعمالم رسیدگی می‌شود، او در یک زندگى کاملا رضایت‌بخش قرار خواهد داشت، در بهشتى عالی که میوه‏‌هایش در دسترس است. (و به آن‌ها گفته می‌شود) بخورید و بیاشامید این نعمت‌ها در برابر اعمالى است که در ایام گذشته انجام داده‌اید. اما کسى که نامه اعمال او به دست چپش داده شده می‌گوید: اى کاش هرگز نامه اعمالم به من داده نمی‌شد و نمی‌دانستم حساب من چیست؟ اى کاش مرگم فرا می‌رسید،  مال و ثروتم هرگز مرا بی‌نیاز نکرد، قدرت من نیز از دست رفت».[۱]

امام صادق(علیه‌السلام) در رابطه با کیفیت این نامه می‌فرماید: «چون روز قیامت بر پا شود، نامه عمل هر کس به او داده می‌شود و سپس به او گفته می‌شود: بخوان! راوى گوید: عرض کردم: آیا آن‌چه در آن نامه عمل است، این شخص می‌شناسد و می‌فهمد؟
حضرت فرمود: خداوند به او می‌فهماند، بنابراین هیچ لحظه‏‌اى بر او وارد نشده و کلمه‏‌اى از او صادر نگردیده و یک گام برنداشته و هیچ عملى را انجام نداده است، مگر این‌که خداوند او را آگاه می‌نماید، به طوری‌که گویا آن عمل را در همان ساعت انجام داده است.
و بدین جهت است که می‌گویند: اى واى بر ما، این چه کتابى است که از ضبط و ثبت و شمارش هیچ صغیر و کبیری دریغ نکرده است».[۲]

برخی از علما معتقداند: این‌گونه روایات معجزه است و بهترین دلیل بر حقانیت آن بزرگواران؛ یعنى این‌گونه خبر دادن از اسرار الهی و معارف ربانی، دلالت بر احاطه و سعه نفوس آنان دارد و این احاطه به حدیست که گویى آنان هم اکنون نیز در قیامت حاضراند و همه چیز را می‌بینند و براى ما شرح و توضیح می‌دهند؛ مناظر و وقایع آن‌جا را یک به یک مشاهده کرده، سپس براى ما بیان مى‏‌کنند.

حضرت می‌فرماید: انسان تمام أعمال خود را می‌بیند مثل این‌که این عمل، عمل اوست که در آن ساعت انجام داده است. انسان در قیامت اعمالى را که در دنیا انجام داده و به صورت دنیایی و ظاهرى بوده، به صورت ملکوتى چنان می‌بیند و می‌یابد که گویى آن عمل را در همان ساعت انجام داده است؛ نه آن‌که خودش کنار است و عمل را تماشا می‌کند «کَأَنَّهُ فَعَلَهُ تِلْکَ السَّاعَه» و خود را می‌بیند که مشغول به جا آوردن آن عمل است. و بر همین اساس است که فریادها بلند می‌شود و همه صدا می‌زنند: «یا وَیْلَتَنا» اى واى بر ما، به خاطر این نامه عمل که حتی یک گناه کوچک یا بزرگ از آن نیفتاده است.[۳]

در نتیجه: این‌که در قرآن کریم بیان شده است نامه اعمال به دست انسان داده می‌شود، کنایه از علم و آگاهی خود ما به اعمالمان است؛ یعنی حالتی در آدمی به وجود می‌آید که متوجه می‎شود که در فلان ساعت در دنیا چه کاری انجام داده بود، لذا هرگز جای انکار و دروغی وجود ندارد.

—————————————–
پی‌نوشت
[۱]. «فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ فَیَقُولُ هاؤُمُ اقْرَؤُا کِتابِیَهْ * إِنِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلاقٍ حِسابِیَهْ* فَهُوَ فِی عِیشَهٍ راضِیَهٍ * فِی جَنَّهٍ عالِیَهٍ * قُطُوفُها دانِیَهٌ * کُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخالِیَهِ *وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِشِمالِهِ فَیَقُولُ یا لَیْتَنِی لَمْ أُوتَ کِتابِیَهْ * وَ لَمْ أَدْرِ ما حِسابِیَهْ * یا لَیْتَها کانَتِ الْقاضِیَهَ * ما أَغْنى‏ عَنِّی مالِیَهْ * هَلَکَ عَنِّی سُلْطانِیَه» [حاقه/ ۲۹-۱۸]
[۲]. تفسیر عیاشى،  ج۲، ص ۳۲۸٫
[۳]. معاد شناسى، ج‏۶، ص ۲۸۷٫

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true