×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۷ خرداد , ۱۳۹۹  .::.   برابر با : Saturday, 6 June , 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صاحب شب قدر را می‌شناسید؟

اختصاصی ارجانیوز
نویسنده: حجه الاسلام محمد فرضی پور

یکی دیگر از آیاتی که به وسیله آن می‌توان وجود نازنین حضرت ولی عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و (ارواحنافداه) را اثبات کرد، سوره مبارکه «قدر» است؛ خداوند متعال در این سوره بعد از بیان این‌که قرآن در شب قدر نازل شده و بیان شان و منزلت و اهمیت شب قدر، این آیه را بیان می‌کند: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ؛ [قدر/۴] فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدیر) هر کار نازل می‌شوند».

در این‌که منظور از «روح» کیست؟ بین مفسرین اختلاف است؛ بعضى گفته‏‌اند: «جبرئیل امین» است که «روح الامین» نیز نامیده می‌شود و بعضى آن‌را به معنى «وحى» تفسیر کرده‏‌اند، به قرینه آیه ۵۲ سوره شورى «و کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا؛ همان‌گونه که بر پیامبران پیش وحى فرستادیم، بر تو نیز به فرمان خود وحى فرستادیم». بنابراین مفهوم آیه چنین می‌شود: فرشتگان با وحى الهى در زمینه تعیین مقدرات در آن شب نازل می‌شوند.

در این‌جا تفسیر سومى وجود دارد که از همه نزدیک‌تر به نظر می‌رسد و آن این‌که «روح» مخلوق عظیمى ما فوق فرشتگان است، چنان‌که در حدیثى از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شده است که شخصى از آن حضرت سؤال کرد: آیا روح همان جبرئیل است؟ امام(علیه‌السلام) در پاسخ فرمودند: «جَبْرَئیلُ مِنَ الْمَلَائکَهِ وَ الرُّوحُ اَعْظَمُ مِنَ الْمَلائِکَهِ، اَلَیْسَ اَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ؛ تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَ الرُّوحُ؟؛ جبرئیل از ملائکه است و روح اعظم از ملائکه است، مگر خداوند متعال نمی‌فرماید: ملائکه و روح نازل می‌شوند». با توجه به این روایت، روح، غیر از جبرئیل است و مخلوقی بزرگ غیر از فرشتگان است.[۱]

حال برای استدلال به امامت ائمه اطهار و به خصوص امامت حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) می‌گوییم: با توجه به این‌که «تَنَزَّلُ» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد (در اصل «تَتَنَزَّلُ» بوده) روشن می‌شود که شب قدر، مخصوص به زمان پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و نزول قرآن مجید نبوده است، بلکه امرى است مستمر و شبى است مداوم که همه ساله تکرار می‌شود.
پس این‌که هر سال در چنین شبی ملائکه و روح به دنیا می‌آیند و مقدرات الهی و فیوضات خداوند متعال را به زمین می‌آورند شکی نیست و قرآن دال بر آن است.

بدون شک در زمان رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که بر وجود نازنین ایشان نازل می‌شدند و مقدّرات را به خود حضرت تقدیم می‌کردند، امّا سوال مهم این است که در زمان‌های بعدی چه باید گفت؟ آیا ملائکه نازل می‌شوند یا خیر دیگر قطع شد، اگر می‌شوند به راستی بر چه کسی نازل می‌شوند و مقدرات را به دست چه کسی می‌دهند؟

این سوال مهمی است؛ یا باید گفت نزول از آسمان، دیگر قطع شده است، که مخالفت صریح با قرآن است؛ یا باید گفت هم‌چنان ادامه دارد؛ حال که ادامه دارد، آن شخص چه کسی است که ملائکه بر او نازل می‌شوند؟ بدون شک آن شخص، شخصی عادی مانند دیگر مردم نباید باشد، زیرا در این‌صورت او لیاقت چنین کاری را ندارد، پس او باید ممتاز باشد و به اعتقاد شیعه او کسی جز امام معصوم نیست؛ امام کسی است که با ملکه عصمتی که خداوند متعال به او عطا فرموده، چنان جایگاه و مقامی در نزد خداوند متعال پیدا می‌کند که می‌تواند مقدارت الهی را دریافت کند.

این سوال را در زمان کنونی تکرار می‌کنیم، حال در این زمان آیا ملائکه نازل می‌شوند یا خیر، اگر نه که مخالفت با قرآن است، اگر بله پس بر چه کسی نازل می‌شوند و مقدرات را به چه کسی تحویل می‌دهند. آیا به غیر از وجود نازنین حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و (ارواحنافداه) کس دیگری را سراغ دارید که چنین لیاقتی داشته باشد.

این استدلال را خود ائمه اطهار(علیهم‌السلام) به ما آموخته‌اند، آنان به برخی از شیعیان خاص خود فرمودند: با دشمنان امامت، به سوره قدر احتجاج کنید (به همین شکلی که در متن توضیح داده شده است).[۲]

بنابراین در حال حاضر هم به شخصی که در عالی‌ترین مقام انسانی و کرامات نفسانی را داشته باشد، نیاز است تا ملائکه بر او نازل شوند و مقدارت الهی را به او تحویل دهند و او واسطه فیض بین خدا و خلقش باشد، به راستی کدام مذهب می‌تواند این شخص را به ما نشان دهد و معرفی کند؟ تنها مذهب شیعه است که جوابی قانع کننده برای این سوال دارد و این شخص را با نام و نشان و القاف و تمام خصوصیات معرفی می‌کند و آن شخص کسی نیست مگر وجود نازنین بقیه الله العظم حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و (ارواحنافداه).

——————————–
پی‌نوشت
[۱]. تفسیر نمونه، ج‏۲۷، ص: ۱۸۴٫
[۲]. الکافی، ج۱، ص۲۴۳، باب «فِی شَأْنِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَ تَفْسِیرِهَا».

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •