×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
در قیامت، از نعمت ولایت سوال می‌شود

اختصاصی ارجانیوز
نویسنده: حجه الاسلام محمد فرضی پور

قرآن کریم در سوره تکاثر می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیم [تکاثر/ ۸] سپس در آن روز، همه شما از نعمت‌هایى که داشته‏‌اید سوال خواهید شد». طبق این آیه خداوند متعال در روز قیامت از نعمت‌هایی که به انسان داده است سوال می‌پرسد که آیا آن‌ها را در راه درست استفاده کرده‌ایم یا خیر؟

امّا سوال مهم در رابطه با این آیه، این است که به راستی منظور از این آیه چیست و خداوند متعال از چه نعمت‌هایی سوال می‌پرسد؟ در حالی‌که خود، در آیه‌ای دیگر فرموده است: «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لا تُحْصُوها [نحل/ ۱۸] و اگر نعمت‌هاى خدا را بشمارید هرگز نمی‌توانید آن‌ها را شمارش کنید». پس نعمت‌های الهی به علت فراوانی، اصلاً قابل شمارش نیست؛ و جای این سوال باقی است که خداوند متعال از چه نعمت یا نعمت‌هایی روز قیامت سوال خواهد پرسید؟

اگر به احادیث معصومین(علیهم‌السلام) که به حق، مفسّر و مکمّل قرآن کریم هستند مراجعه کنیم، خواهیم دید آن بزرگواران در تفسیر این آیه فرموده‌اند: منظور از نعمتی که از آن سوال می‌شود، نعمت «ولایت و محبت اهل بیت» است؛ در این مورد به چند روایت اشاره می‌کنم:

۱) در حدیثی نقل شده است که یک روز «ابو حنیفه» خدمت امام صادق(علیه‌السلام) آمد و از معناى این آیه سوال کرد، حضرت به او فرمودند: «اى نعمان! نعیم در نزد تو چه معنایى دارد؟ ابو حنیفه گفت: مراد، قوت و غذاى انسان است از طعام و آب و… .
حضرت فرمود: اگر خداوند تو را در روز قیامت، در برابر خود متوقف کند تا آن‌که از یکایک غذاهایى که خورده‌اى و از یکایک آشامیدنی‌هایى که نوشیده‌اى پرسش به عمل آورد، وقوف تو در پیش‌گاه او بسیار طولانی خواهد بود.
ابو حنیفه گفت: فدایت شوم، مراد از نعیم در نزد شما چیست؟ حضرت فرمودند: ما «اهل بیت» نعیم هستیم که خداوند به سبب ما نعمت خود را بر بندگان خود ارزانى داشته است و به برکت ما، بندگان خدا الفت گرفتند بعد از آن‌که با یکدگر اختلاف داشتند و به برکت ما خداوند بین دل‌هاى آنان مهر و عطوفت و محبت را ایجاد کرد و آنان را برادر یکدیگر قرار داد و به واسطه ما، خداوند آن‌ها را به اسلام هدایت کرد؛ و اسلام نعمتى است که جاویدان است».[۱]

هم‌چنین نقل شده در مناظره دیگری بین آن دو، حضرت فرمودند: «می‌گویند: تو «نعیم» در این آیه را به طعام لذیذ و آب خنک در روز گرم تفسیر کرده‏‌اى؟ ابو حنیفه گفت: آرى؛ حضرت فرمودند: اگر مردى تو را به میهمانى خود بخواند و غذاى گوارایى به تو بدهد و آب خوش‌گوارى نیز به تو بنوشاند و پس از آن بر تو منّت گذارد؛ تو او را به چه چیزى نسبت می‌دهى؟ او گفت: به بخل نسبت می‌دهم.‏ حضرت فرمودند: آیا خداوند متعال بخل می‌ورزد؟ او گفت: بنابراین، معناى نعیم چیست؟ حضرت فرمودند: محبت ما اهل بیت است».[۲]

۲) «ابراهیم بن عباس صَولى» می‌گوید: روزى در محضر امام رضا(علیه‌السلام) بودیم، آن حضرت فرمودند: در دنیا نعیم حقیقى وجود ندارد. بعضى از فقهایى که در محضر او بودند، گفتند: خداوند(عزوجل) می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» و البته منظور همین نعیم در دنیاست، و آن آب خوش‌گوار است.

حضرت رضا(علیه‌السلام) در حالی‌که صداى خود را بلند کردند، فرمودند: شما این‌طور تفسیر می‌کنید؟ بدانید که خداوند(عزوجل) از تفضّلى که به بندگان خود نموده است، پرسش نمی‌کند، و بر این کار منت نمی‌گذارد؛ و منت گذاردن در مقابل نعمتى که مخلوقان به هم می‌دهند، قبیح است تا چه رسد به این‌که به خداوند متعال نسبت داده شود؟
ولیکن نعیم، محبت و موالات ما اهل بیت است، که خداوند بعد از سوال از توحید و نبوّت از آن سوال می‌کند. زیرا چون بنده خدا به این مهم وفا کند، او را به بهشت و سعادتى که زائل شدنى نیست، می‌رساند».[۳]

بنابراین طبق این روایات، روز قیامت تنها از نعمت «ولایت» سوال می‌شود؛ یعنی کسانی که نعمت ولایت اهل بیت را داشته باشند سعادت‎مند و کسانی که نسبت به این نعمت، کفر ورزیده و ولایت آنان را نپذیرفته‌اند، شقاوت‌مند خواهند بود.

ان شاء الله که با پیروی از اهل بیت و محبت آنان در دنیا و آخرت به سعادت نهایی برسیم.

——————————————————————————-
پی‌نوشت
[۱]. مستدرک‏الوسائل، ج ۱۶، ص ۲۴۷٫
[۲]. بحارالأنوار، ج ۱۰، ص ۲۲۱٫
[۳]. عیون‏ أخبارالرضا(ع)، ج ۲، ص ۱۲۹٫

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true