×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
بدون شک تنها امامی معصوم، محافظ شریعت است!

شیعه بالاتفاق معتقد است خداوند متعال حکیم است و دین را بدون رهبر و راهنما و مفسر رها نکرده است و در تمام زمان‌ها امامی معصوم را برای هدایت بشر قرار داده است. بنابراین هیچ عصر و زمانی از امام معصوم خالی نیست.

شیعه بر این مدعای خود هم ادله عقلی ارائه کرده است و هم ادله نقلی؛ یکی ادله عقلی مطرح شده در لسان علمای شیعه برهان معروف به «حافظ شریعت» است.[۱] در این برهان گفته می‌شود:  به اتفاق جمیع فرق اسلامى، دین اسلام، جاودان و همگانى است؛ یعنى همه مردم، از عصر رسالت تا انقراض عالم، موظفند به دین اسلام عمل کنند. بدون شک دینى که داراى چنین ویژگى‌‏اى باشد، نیازمند حافظى قابل اطمینان است تا آن را بى‌‏کم‌‏وکاست، به اعصار بعدى منتقل کند؛ در غیر این صورت، دو تالى فاسد، خواهد داشت؛ زیرا اگر جمیع شرع، از کانال اطمینان‌‏بخشى به اعصار متأخر نرسد، مردم آن زمان، اطمینان به وصول جمیع شرع، پیدا نخواهند کرد.

در این صورت، اگر گفته شود که آنان باید متعبّد به جمیع شرع باشند، تکلیف به غیر معلوم لازم آید و اگر گفته شود که به بعض شرع متعبّد باشند، خلاف اجماع امت، لازم می‌آید. هر دو لازم، بالاتفاق، باطل است، پس باید پذیرفت که شرع در هر زمان، نیاز به حافظى قابل اطمینان دارد.[۱]

حافظ شرع، مى‌‏تواند کتاب، سنت مقطوعه، اجماع، قیاس، خبر واحد و یا امامی معصوم باشد و ادعاى این که شرع، مى‌‏تواند از طریقى دیگر محفوظ بماند، خلاف اجماع امت است.

اکنون، باید بررسى کرد که کدام یک مى‌‏تواند حافظ باشد؟ بدون شک قرآن نمى‌‏تواند حافظ باشد؛ زیرا گذشته از این‌که خود آن، نیازمند حافظ است، تا او را از تغییر و تحریف حفظ کند، تفاصیل شریعت در آن نیامده است. سنت مقطوعه و اجماع هم نمى‌‏تواند حافظ شرع باشد؛ زیرا تمام شرع در سنت مقطوعه و اجماع نیز بیان نشده است. اخبار آحاد و رأى و قیاس نیز نمى‏‌تواند حافظ شرع باشد؛ چرا که اعتبار خود آن‌ها هنوز مورد سؤال است. پس شخص معصوم باقى مى‏‌ماند و هو المطلوب.[۲]

پس عقل بشری حکم می‌کند، بر خداوند متعال که بشر را خلق کرده تا او را بندگی کند، لازم است راه و رسم بندگی که همان دین اوست را به مردم برساند و از تحریف و تغییر در آن جلوگیری کند و آن‌را بدون کم و کاست به نسل‌های بعدی برساند، زیرا پیامبر جدیدی نخواهد آمد تا اگر دین تحریف شد، آن‌را مجددا بنا کند. بدون شک این هدف تنها از طریق وجود امامی معصوم از خطا و اشتباه امکان‌پذیر است؛ امامی که دارای علم تام و خدادای به شریعت باشد تا از انحراف در دین جلوگیری کرده و دین درست را به مردم ابلاغ کند.

بنابراین برای حفظ شریعت و انتقال صحیح آن به نسل‌های بعدی، در هر زمان وجود امامی معصوم ضرورت دارد.
__________________________________
پی‌نوشت
[۱]. امامت پژوهى(بررسى دیدگاههاى امامیه، معتزله واشاعره)، ص ۱۴۵٫
[۲]. حمصى رازى، المنقذ من التقلید، ج ۲، ص ۲۶۱؛ شیخ طوسى، تلخیص الشافى، ج ۱، ص ۱۲۳؛ سید مرتضى، الذخیره، ص ۴۲۴٫

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true