×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
بدون شک «عصمت» صفت لاینفک امام است

متکلمان شیعه، در اثبات ضرورت معصوم بودن امام، ادله مختلف عقلی و نقلی را مطرح کرده‌اند. یکی از ادله عقلی مطرح شده توسط علمای شیعه برهان تسلسل در امام است.

شیعه معتقد است انسان‌ها چون مصون از خطا نیستند و ممکن است دین را بعد از مدتی به انحراف بکشانند، نیازمند امام و رهبری الهی هستند که دین و شریعت را حفظ کرده به نسل بعدی برساند، هم‌چنین در تفسیر و تبیین آیات متشابه قرآن کریم دچار خطا و اشتباه نشود.

حال سوال این مطرح می‌شود که اگر آن امام و رهبر جامعه، خود نیز خطا کند تکلیف چیست؟ آیا دین حفظ می‌شود؟ بدون شک پاسخ سوال منفی است، پس او نیز به امام و رهبری دیگر که او را راهنمایی کند، نیاز پیدا خواهد کرد و او نیز به امامی دیگر، و این احتیاج در صورت وجود خطا هم‌چنان وجود دارد؛ بنابراین اگر امام، معصوم نباشد، تسلسل لازم مى‌‏آید.

به عبارت دیگر اگر امام خطا کند، براى رفع خطا، باید به امام دیگری مراجعه کند و اگر او هم معصوم نباشد، رجوع به امام دیگر لازم مى‌‏آید و هیچ‌وقت رفع خطا و اشتباه نمى‌‏شود. از آن‌جا که تسلسل، باطل است، وجود امام معصوم، ضرورى خواهد بود.[۱]

در نتیجه: شیعه معتقد است چون تسلسل در امام لازم می‌آید، پس امامی که برای جامعه قرار داده می‌شود، باید معصوم باشد؛ زیرا علت این‌که مردم به امام نیاز دارند، وجود خطا و اشتباه در میان آنان است، و اگر امام خود نیز اشتباه کند، به امام دیگری محتاج خواهد بود و این زنجیره تنها در صورتی خاتمه پیدا می‌کند که به امامی معصوم و مصون از خطا ختم شود. پس امام منصوب از جانب خداوند متعال باید معصوم باشد.
________________________________________
پی‌نوشت
[۱]. امامت پژوهى(بررسى دیدگاههاى امامیه، معتزله واشاعره)، ص ۱۵۸٫

false
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true