×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۶ مرداد , ۱۳۹۹  .::.   برابر با : Thursday, 6 August , 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خدا که ارحم الراحمین است، چرا به دیگران اجازه شفاعت داده؟

یکی از اعتقادات مسلم جمیع مسلمین که برگرفته از قرآن کریم و احادیث نبوی است وجود شفاعت در روز قیامت است؛ بدون شک بسیاری از مسلمین و شیعیان، با شفاعت پیامبر اکرم و ائمه معصومین(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) به بهشت می‌روند. حتی اهل سنت شفاعت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را قبول داشته و آن‌ها نیز معتقدند پیامبر عظیم الشان اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روز قیامت از امت اسلامی خود دست‌گیری کرده و خداوند متعال اهل گناهان کبیره را برکت وجود ایشان می‌بخشد.

برای نمونه چند مورد از این روایات را بیان می‌کنیم:

۱٫ در صحیح مسلم -معتبرترین کتاب روایی اهل سنت- چنین آمده است:
الف) «أَنَا أَوَّلُ شَافِعٍ فِى الْجَنَّهِ: من در روز قیامت اولین شفاعت کننده هستم».
ب) «أَنَا أَوَّلُ النَّاسِ یَشْفَعُ فِى الْجَنَّهِ: من اولین کسى هستم که برای ورود به بهشت، شفاعت می‌کند».[۱]

۲٫ احمد بن حنبل -از برزگ‌ترین حدیث شناسان اهل سنّت است- نقل می‌کند:
الف) «شَفَاعَتِى لِمَنْ شَهِدَ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ مُخْلِصًا: شفاعت من براى کسی است که به «لَا إلَهَ إلَّا اللَه» از روى اخلاص گواهى داده باشد».[۲]
ب) «إنِّى لَارْجُو أَنْ أُشَفَّعَ یَوْمَ الْقِیَمَهِ :من امید دارم که شفاعت من در روز قیامت پذیرفته گردد».[۳]
ج) «أرید أَنْ أُؤَخِّرَ دَعْوَتِى شَفَاعَهً لِامَّتِى إلَى یَوْمِ الْقِیَمَه: من مى‏‌خواهم تقاضا و خواهش خود از خداى خودم را به تأخیر بیاندازم، و آن‌را شفاعت براى امت خودم در روز قیامت قرار دهم».[۴]
د) «إنِّى أَخَّرْتُ عَطِیَّتِى شَفَاعَهً لِامَّتِى: عطیه‌اى که به من از ناحیه خدا می‌رسد، من آن‌را براى شفاعت امت خودم قرار داده‏‌ام».[۵]
و) «إِنَّ مِنْ أُمَّتِى لَمَنْ یَشْفَعُ لِأَکْثَرَ مِنْ رَبِیعَهَ وَ مُضَر: حقاً که در امت من افرادى هستند که هر یک از آن‌ها در روز قیامت، بیشتر از تعداد افراد قبیله ربیعه و مُضَر را شفاعت می‌کند».[۶]

ممکن است این‌جا سوالی برای برخی از عزیزان مطرح شود و آن این‌که آیا شفاعت با رحمت الهی منافات ندارد؟ به عبارت دیگر خداوند متعال که «ارحم الراحمین» است و از همه بندگان و مخلوقات خودش، مهربان‌تر و دل‌سوزتر است، چرا باید به شخص دیگری اجازه دهد او مردم را شفاعت کرده و نگذارد بندگان خدا به جهنم بروند، خود خدا ببخشد، او که ارحم الراحمین است؟ بنابراین با وجود رحمت بی‌انتهای الهی نه جایی برای شفاعت می‌ماند و نه لزومی دارد، خود او می‌بخشد و مورد رحمت قرار می‌دهد.

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت:
ما علاوه بر اینکه در قرآن کریم آیات متعددی درخصوص شفاعت داریم، روایات متعددی نیز در این موضوع وارد شده است. لذا به این راحتی نمی‌توان از آن دست برداشت و در واقع یکی از اعتقادات مسلم و ضروری مسلمین است و راجع به خود پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی است. بنابراین نمی‌توان این همه آیه و روایت را نادیده گرفت.

ضمن اینکه شفاعت در واقع بروز و ظهور مقام «شافع» در نزد خداوند متعال است، یعنی خداوند سبحان می‌خواهد به همگان نشان دهد مثلا پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در نزد او چقدر مقام و عزت و جلال و شکوه دارد، آخرت محل ظهور ملکات نفسانی و اعمال انسان است، حال خداوند متعال چگونه به اهل محشر نشان دهد که فلان شخص چقدر مقام دارد؟ حتی وجود بهشت با تمام نعمت‌های آن برای ظهور مقام و جایگاه پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) بسیار ناچیز است، لذا به چیز بهتری نیاز دارند تا همگان در صحرای محشر به عظمت روحی و نفسانی آن‌ها پی ببرند و بهترین راه بحث شفاعت است.

پس شفاعت یک سنت از سنت‌های الهی است و فلسفه شفاعت نیز بزرگ‌داشت شخص است نه رحمت الهی. بنابراین بین رحمت بی‌انتهای خداوند متعال و شفاعت برخی از انسان از امت خود هیچ منافاتی وجود ندارد.

____________________________________________
پی‌نوشت
[۱]. صحیح مسلم، کتاب إیمان، حدیث ۳۳۲ و ۳۳۰٫
[۲]. مسند أحمد حنبل، جلد ۲، ص ۳۰۷ و ص ۵۱۸٫
[۳]. همان، ج ۵، ص ۳۴۷
[۴]. همان، ج ۲، ص ۴۷۸
[۵]. همان، ج ۲، ص ۳۱۳، ص ۴۰۹، ص ۴۳۰، ص ۴۸۶، ص ۴۸۷
[۶]. همان، ج ۴، ص ۲۱۲٫

* برای مطالعه بیشتر به این مطلب مراجعه کنید:
شفاعت در نزد اهل سنت
http://www.welayatnet.com/fa/news/36569

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •